Khamis, 14 Januari 2016

MINGGU TRANSISI PPKI

PENGENALAN

Program Minggu Transisi Program Pendidikan Khas Masalah Pendengaran dan Penglihatan SK Kuala Kubu Bharu merupakan satu program yang bertujuan membantu murid menghadapi dan bersedia menghadapi pendidikan formal di sekolah rendah. Dalam masa yang sama program ini juga dapat memastikan agar semua murid ang datangnya dari latar belakang, pengalaman dan sosio ekonomi yang berbeza akan dapat memulakan proses pembelajaran di PPKI pada tahap pencapaian yang lebih bermakna.

Program Transisi ini dijalankan selama 2 minggu  iaitu bermula 4 sehingga 15 Januari 2016. Pada minggu pertama semua murid akan digabungkan untuk membolehkan murid dan guru menyesuaikan diri dengan warga PPKI yang baru sama ada daripada murid dan guru. Pada minggu kedua murid mula berada di dalam kelas masing- masing dan sesi transisi adalah mengikut guru mata pelajaran. 

Walaupun program orientasi dan transisi  digabungkan serta dipendekkan tempohnya, namun proses penilaian dan perkembangan seimbang sentiasa berterusan kepada murid-murid istimewa ini. Program Orientasi meliputi Persekitaran Murid dan Pengurusan Kelas. Manakala Program Transisi ialah Kesepaduan Tema iaitu adanya proses peningkatan potensi dalam pembelajaran dan pengajaran yang berterusan melalui Pendekatan Tematik, bersepadu, berkumpulan belajar melalui bermain dan Teknik TOC.

Persekitaran Murid dan Pengurusan Kelas memberi pendedahan, keyakinan dan mesra kepada murid-murid  dengan keadaan dalam kelas dan juga kawasan sekitar di dalam sekolah serta murid-murid tidak merasa takut untuk bergerak dengan bebas tetapi terkawal. Kesepaduan Tema ialah pengenalan kepada murid-murid tentang konsep pembelajaran dan pengajaran KSSR yang melibat mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Dunia Sains & Teknologi, Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Dunia Seni Visual, Dunia Muzik, Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Jasmani dan Bahasa Isyarat Komunikasi  dan Kaimal.

OBJEKTIF
  1. Mengembangkan sosio-emosi dan menyesuaikan diri kepada persekitaran pembelajaran yang formal.
  2. Memperolehi pengetahuan dan kemahiran asas mengikut sukatan pelajaran masalah penglihatan dan pendengaran.
  3. Mencapai tahap pencapaian kognitif yang hampir sama untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran yang seterusnya.
  4. Menyesuaikan diri di kelas PPKI dan kawan baru.
  5. Bermotivasi dan bersemangat untuk belajar.
TUJUAN
  1. Murid-murid dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran guru-guru dan kawan baru dalam masa yang singkat.
  2. Guru-guru dapat menyelaraskan keperluan kognitif, emosi, kerohanian dan jasmani murid secara menyeluruh sebelum memulakan proses pembelajaran dan pengajaran  secara formal di PPKI
  3. Meningkatkan minat dan semangat murid untuk datang ke sekolah tanpa banyak masalah.
AKTIVITI SEPANJANG MINGGU TRANSISI PPKI
HARI PERTAMA 
1. Perhimpunan rasmi
2. Pengagihan Kelas, sesi suai kenal dan pengurusan kelas
3. Pengenalan kepada warga pengurusan sekolah
4. Ucapan bertatasusila
5. Penerapan nilai murni
6. Eksplorasi Sekolah





HARI KEDUA
1. Senaman Pagi
2. Taklimat Keselamatan
3. Terapi Motor Halus
4. Permainan Minda







HARI KETIGA
1. Nyanyian Lagu Negaraku (Isyarat)
2. Menjaga kebersihan diri
3. Nyanyian Lagu Sekolah (Isyarat)
4. Eksplorasi Sekolah








































HARI KEEMPAT
1. Eksplorasi Sekolah
2. Nyanyian Lagu Selangor
3. Pengenalan Warna Asas
4. Ucapan Bertatasusila






HARI KELIMA
1. Eksplorasi Sekolah
2. Terapi Seni
3. Majlis Penutupan Minggu Transisi PPKI







 






















MAJLIS RESTU ILMU 2